Autor Wiadomość
marecki10
PostWysłany: Śro 17:55, 18 Paź 2006    Temat postu: Tiry Na Tory

Podobnie jak Szwajcaria nasz kraj znajduje się na skrzyżowaniu europejskich szlaków transportowych.
W przeciwieństwie do Helwetów Polacy nie starają się jednak ograniczyć transportu ciężarówek przez swój kraj, ale za własne pieniądze budują autostradową infrastrukturę dla unijnych ciężarówek. W Szwajcarii traktuje się tranzyt ciężarówek jako dopust Boży,
w Polsce mówi się o rozwoju gospodarczym, jaki on ma zapewnić. Polscy decydenci nie czytają najwyraźniej unijnych dokumentów o tym, że nowe drogi nie tylko szkodzą środowisku, ale nawet z czysto ekonomicznego punktu widzenia mogą być wręcz szkodliwe
dla polskiej gospodarki i zwiększyć np. poziom bezrobocia.
Gdyby w Polsce zastosowano mechanizmy szwajcarskie:
Przykładowa wysokość podatku za jedną 300-kilometrową podróż 28-tonowej ciężarówki
ze stosunkowo przestarzałym silnikiem w Szwajcarii wynosi: 168 SFR= 420 PLN.

Zezwolenie na roczne korzystanie z polskich dróg
dla takiej samej ciężarówki
to 2200 PLN. Jedna podróż przez Polskę to około 700 km. Według stawek szwajcarskich powinna ona kosztować około 1000 PLN. To oznacza, że każda ciężarówka płaci tylko za dwie podróże przez Polskę rocznie, pozostałe są za darmo,
a dokładniej: płacą za nie polscy podatnicy. Płacą dużo i planuje się, że będą płacić coraz więcej: "W 2000 r. oblicza się, że straty tylko z tytułu zniszczonej nawierzchni dróg wyniosły 1,6 miliarda PLN. "To więcej
niż nasz budżet" - przyznała w wywiadzie dla dziennika "Życie"
Katarzyna Amkieh z Głównej Dyrekcji Dróg Publicznych.

Jeden 40-tonowy TIR niszczy nawierzchnie drogi dokładnie tak jak 163840 (słownie: sto sześćdziesiąt trzy tysiące osiemset czterdzieści) samochodów osobowych (przy założeniu, że jeden samochód osobowy waży 1 tonę).

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group