marecki10 |
Wysłany: Wto 16:40, 31 Paź 2006 Temat postu: Pierwszy w Polsce autobus na metanol w Słupsku |
|
Pierwszy w Polsce ekologiczny autobus miejski zasilany etanolem wyjechał na ulice Słupska
Słupsk jest pierwszym i w najbliższym czasie jedynym miastem w Polsce, którego władze podjęły decyzję o wprowadzeniu do obsługi pasażerów komunikacji miejskiej autobusów zasilanych ekologicznym paliwem odnawialnym etanol E95.
Paliwo etanolowe jest stosowane do zasilania autobusów miejskich na skalę masową od początku lat 90-tych, stosuje się je także w prywatnych samochodach osobowych m.in. w Szwecji. Obecnie tylko w Szwecji eksploatowanych jest ponad 600 nowoczesnych autobusów miejskich napędzanych „czystym paliwem”. Większość tych pojazdów została wyprodukowana w fabryce Scania w Słupsku, która od 2003 roku jest europejskim centrum produkcji autobusów Scania. Scania Production Słupsk jest również jedynym producentem tego typu autobusów miejskich w Polsce.
Doświadczenia Szwedów z eksploatacji autobusów zasilanych paliwem etanolowym są niezwykle pozytywne. Do końca br. kolejne 130 wyprodukowanych w Słupsku autobusów miejskich napędzanych etanolem zasili przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej w Sztokholmie.
Obecnie jesteśmy świadkami rosnącego zainteresowania tym projektem kolejnych metropolii, będących stałymi odbiorcami autobusów Scania produkowanych w Polsce. Zamówienia na pojazdy napędzane etanolem (łącznie na 102 autobusy) fabryka otrzymała m.in. z z Madrytu, Londynu, Rotterdamu, La Spezia (Włochy), Nanyang (Chiny) oraz ze szwedzkich regionów: Sundsvall, Omskoldsvig i Umea.
5 autobusów Scania napędzanych etanolem wyjedzie do końca roku na ulice Słupska. Uroczyste przekazanie pierwszego pojazdu odbyło się w Słupsku 26 października 2006 r. Do końca roku słupski autobus zasilany etanolem będzie służył kierowcom Miejskich Zakładów Komunikacyjnych do celów szkoleniowych. Od 1 stycznia 2007 r. nowe pojazdy wejdą do codziennej eksploatacji na najbardziej zatłoczonych ulicach miasta.
***
Koncern Scania jest jedynym w Europie producentem silników do pojazdów ciężarowych i autobusów napędzanych czystym etanolem. Działania Scania w tym zakresie są zbieżne
z realizowaną w naszym kraju polityką ochrony środowiska, rozwoju gospodarczego i przeciwdziałania bezrobociu. Zmierzają do zapewnienia Polsce bezpieczeństwa energetycznego (paliwowego) i stopniowego uniezależniania się od drożejących paliw kopalnych i sytuacji wewnętrznej państw producentów ropy naftowej. Produkcja autobusów miejskich zasilanych etanolem E95 w Słupsku to dodatkowe miejsca pracy w regionie powiatu słupskiego, gdzie bezrobocie strukturalne przekracza 30%. Obecnej fabryka Scania w Słupsku, produkując około 500 autobusów rocznie, zatrudnia ponad 650 pracowników. Każdy dodatkowo wyprodukowany i sprzedany autobus generuje jedno miejsce pracy.
Podjęcie wytwarzania etanolu E95 jako paliwa dla pojazdów komunikacji publicznej w naszym kraju daje szansę zmniejszenia bezrobocia na polskiej wsi, rozwój i reaktywowanie lokalnej produkcji paliwa na bazie spirytusu.
Zapotrzebowanie floty 450 pojazdów (taką ilością autobusów dysponuje duże polskie miasto) wynosi rocznie ok. 24 mln litrów etanolu. Mała gorzelnia, zatrudniająca średnio 10 osób – a takich mieliśmy w Polsce kilkaset - produkująca tzw. „surówkę” do wyrobu etanolu, dysponuje mocą wytwórczą na poziomie 200.000 litrów rocznie. Jak łatwo obliczyć,
w krótkim czasie powstałoby 1200 miejsc pracy w 120 małych gorzelniach.
Surowcem do produkcji paliwa etanolowego mogą być: zboża, odpady leśne, ziemniaki, buraki cukrowe lub inne rośliny. Przemysłowe zastosowanie etanolu umożliwi uprawianie roślin na nieużytkach lub terenach skażonych ekologicznie (np. wokół budowanych obecnie dróg i autostrad). Według danych producentów bioetanolu – do wyprodukowania 100 mln litrów paliwa potrzeba odpowiednio: 70.000 ha upraw pszenicy, 88.000 ha upraw żyta lub 52.000 ha upraw ziemniaków. Oznacza to szansę na rozwój gospodarczy na terenach wiejskich.
Potencjał produkcyjny Polski gwarantuje bezpieczeństwo dostaw paliwa E95 na potrzeby własne oraz zapewnia w najbliższej przyszłości poprawę bilansu handlowego z krajami Unii Europejskiej poprzez eksport paliwa. Na przykład Szwecja jest w stanie wyprodukować etanol E95 w ilości zapewniającej zaledwie 30% potrzeb własnych. Brakujące paliwo pochodzi z importu.
Etanol E95 jest jedynym stosowanym obecnie na skalę masową paliwem w pełni ekologicznym. Emisja substancji szkodliwych – cząstek stałych (PM) oraz związków azotu (NOx) - z dużym zapasem spełnia wymagania norm Euro 4 i Euro 5. Dodatkowo, dwutlenek węgla emitowany przy spalaniu E95 podlega naturalnemu recyklingowi. CO2 powstający w procesie spalania etanolu jest wchłaniany przez te same rośliny, z których następnie powstaje ekologiczne paliwo. Rośliny te w procesie fotosyntezy przetwarzają CO2 w tlen.
Pojazd zasilany etanolem jest o ok. 10% droższy od pojazdu zasilanego ON. Etanol jest paliwem płynnym, które można tankować stosując istniejącą już infrastrukturę. Zużycie paliwa E95 jest o 30-50% wyższe niż zużycie ON. Jednak niski koszt jego produkcji (mało skomplikowana technologia), a także eliminacja nakładów związanych z jego dystrybucją i bezpieczeństwo dostaw pozwalają na osiągnięcie bardzo atrakcyjnej ceny paliwa. Pomijając walory ekologiczne z zastosowania E95 i biorąc pod uwagę wyłącznie aspekt ekonomiczny, należy podkreślić, że przejście na paliwo etanolowe i związana z nim wymiana pojazdów stała się opłacalna w Szwecji w momencie, kiedy cena ropy naftowej przekroczyła 40 dolarów za baryłkę. Już dzisiaj koszty eksploatacji pojazdów są porównywalne z kosztami pojazdów zasilanych tradycyjnie. |
|